Belägenhetsadresser
Här hittar du information om vad som gäller när du behöver ändra eller ansöka om en ny belägenhetsadress.
Belägenhetsadress
En belägenhetsadress anger var en plats finns fysiskt. Detta skiljer sig från en postadress som i första hand är till för postleverantören och som kan vara en postbox.
En belägenhetsadress är en unik och enhetlig adress som bidrar till samhällsnyttan genom att aktörer som räddningstjänsten (blåljusorganisationer), färdtjänst, posten, taxibolag, bussbolag, transportföretag, budföretag, navigationstjänster och inte minst privatpersoner får möjlighet att hitta rätt.
Därför är det viktigt att adressnumret skyltas på byggnaden eller vid infartsvägen.
I rubrikerna nedan hittar du mer information om vad som gäller för belägenhetsadresser:
Adressättning
Belägenhetsadresser sätts av Region Gotland för bostäder och verksamheter. Uppgiften förs sedan in i Lantmäteriets register.
När belägenhetsadressen är registrerad i Lantmäteriets system informeras berörda fastighetsägare av Region Gotland. I samband med att ett adressnummer sätts, läggs dess koordinater in i adressregistret och på adresskartan. Adressen blir även sökbar via navigationstjänster.
Banker, försäkringsbolag och andra som hämtar adresser från Lantmäteriet eller folkbokföringen får därigenom tillgång till nya adresser. Adresserna kompletteras sedan med postnummer och postort av Posten och aviseras vidare till andra myndigheter.
För den som använder en postbox för sin adressering, så kallad särskild postadress, betraktas belägenhetsadressen främst som en besöksadress.
Adressändring
När du flyttar till en plats där du har din huvudsakliga hemvist behöver du adressändra via Skatteverket. För att det ska kunna ske måste det finnas en korrekt belägenhetsadress kopplad till platsen.
I de fall Region Gotland ändrar den belägenhetsadress du är folkbokförd på, kommer det automatiskt uppdateras hos de flesta myndigheter. Om du däremot flyttar till en ny belägenhetsadress, måste du själv anmäla adressändringen.
Juridiska personer (bolag) och föreningar som är registrerade på en belägenhetsadress får inte denna automatiskt ändrad vid en adressändring som görs av Region Gotland, utan måste själva göra de adressändringar som krävs för kunder, leverantörer och Patent- och Registreringsverket (PRV). Bolagsverket har inga kopplingar till andra myndigheters register, så de kan inte se de ändringar som görs till Svensk Adressändring eller Skatteverket. Tänk på att ändra besöksadressen så att den överensstämmer med den belägenhetsadress som regionen har fastställt.
Ansök om ny adress
Om du har en fastighet avsedd för bostadsändamål och saknar belägenhetsadress, kontakta Geografisk information (se kontaktuppgifter) för att få en adress.
När ny belägenhetsadress har satts skickas en bekräftelse till fastighetsägaren.
Nya belägenhetsadresser behövs även vid nybyggnation av flerbostadshus och vid till- eller ombyggnad av flerbostadshus som innebär en utökning av bostadslägenheter.
Tänk på att det många gånger finns behov av belägenhetsadresser till byggnader där personer vistas, som till exempel fritidshus, arbetsplatser eller samlingslokaler.
Verksamhetsadress
En byggnad ska ha en adress för varje entré. Entréer som adressätts är till exempel för verksamheter, kontor, varuintag/godsmottagningar och personalingångar. Varje entré behöver ha en unik adress så att räddningstjänst, taxi, färdtjänst och leveransbilar ska kunna hitta rätt.
Olika verksamheter som har samma entré har också samma adress.
Vem ansvarar för skyltning?
Respektive fastighetsägare ansvarar för skyltningen. Adressnummer skyltas på huset, vid infartsväg eller liknande.
Lagar och riktlinjer
Ansvaret för adressättning ligger sedan 1994 på Sveriges kommuner.
Enligt Lag (2006:378) om lägenhetsregister som trädde i kraft den 1 juli 2006 framgår att namnsättning med så kallade belägenhetsadresser skall göras.
Vid numrering följs anvisningar i Svensk Standard, SS 63 70 03 (Handbok belägenhetsadresser).
Fel i GPS och vägbeskrivningar
Om du upplever att exempelvis taxi eller budbilar inte hittar fram till din adress så beror det ofta på fel i vägbeskrivningen, och du behöver då ta kontakt med företaget som tillverkat navigationssystemet.
Hos Lantmäteriet kan du läsa mer om hur du går till väga när det gäller fel i din navigator och vägbeskrivningar
Lägenhetsnumrering
Varje lägenhet måste ha ett lägenhetsnummer och en belägenhetsadress. Därför är det viktigt att du som är fastighetsägare kontaktar Region Gotland när du ska bygga nya lägenheter eller göra ändringar i dina befintliga lägenheter.
I rubrikerna nedan hittar du mer information om vad som gäller för lägenhetsnumrering:
Inrapportering av lägenhetsnummer
Inrapportering av lägenhetsnummer sker via vår e-tjänst för lägenhetsregistrering eller genom att använda våra mallar. Du skickar mallar till Geografiskt information. Du hittar vår e-tjänst, mallar och kontaktuppgifter längst ner på denna sida.
Bifoga en planskiss där ni redovisar hur ni satt lägenhetsnumren så vi kan kontrollera att numreringen är korrekt. Du hittar lantmäteriets anvisningar för hur numrering går till i Lantmäteriets handbok för lägenhet
Du kan läsa mer om hur Lantmäteriet arbetar med lägenhetsregister på Lantmäteriets sida om lägenhetsregistret.
Fastighetsägarens skyldigheter
Enligt lagen om lägenhetsregister ska varje lägenhet ha ett nummer och en belägenhetsadress. Fastighetsägaren är därför skyldig att göra följande:
- Rapportera alla förändringar i sina lägenhetsbestånd till Region Gotland.
- Kontakta Geografisk information på Region Gotland när din ombyggnad av flerbostadshus påverkar antalet lägenheter i byggnaden.
- Kontakta Geografisk information på Region Gotland vid nybyggnation där det förekommer lägenhetsnumrering.
Region Gotlands skyldigheter
Geografisk information registrerar lägenhetsnummer i Lantmäteriets system i samband med att slutbeskedet är klart. När lägenhetsnumren är registrerade i informeras berörda fastighetsägare av Region Gotland.
Rapportera in nya lägenhetsnummer
Efter att ditt bygglov för nya lägenheter har godkänts ska du meddela Region Gotland om detta. Du kan göra det i följande e-tjänst:
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Öppettider idag: 07.00 – 16.00 (Dag före röd dag – knappval 1 och 9 stänger 14.00)
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 22 februari 2024