Sök

Avsaltat havsvatten

Kan man verkligen dricka havsvatten? Flaskan på bilden innehåller avsaltat och sedan mineraliserat vatten från Östersjön. Det har tagits fram vid Region Gotlands vattenverk på södra Gotland.

Flaska med avsaltat havsvatten

Verket är norra Europas största avsaltningsverk för havsvatten. Det togs i bruk i mitten av juni 2019, och levererar dricksvatten i Region Gotlands ledningsnät till abonnenter på södra Gotland (så småningom även norrut upp till Visby). Vattnet som levereras ut i ledningarna är ett blandvatten, det vill säga ett vatten som består av avsaltat havsvatten och grundvatten från ön. Detta för att få ett vatten som är så lika som möjligt som det vatten som tidigare distribuerats i ledningarna.

Vattnet i flaska är dock ett avsaltat vatten från Östersjön som återmineraliserats. Det är ett fullgott livsmedel som håller livsmedelverket krav på dricksvatten.

Vattnet är vårt viktigaste livsmedel och därför är säkringen av vattentillgången en av Gotlands största utmaningar – både på kort och på lång sikt. Att avsalta havsvatten är ett sätt, men Region Gotland letar även efter nya vattentäkter och ser på möjligheter att använda vatten som samlats i gamla kalkbrott samt våtmarker. Ytterligare en möjlighet är att rena avloppsvatten. Vårt gemensamma vatten är också en hållbarhetsfråga, och vi behöver alla spara på vattnet.

Kontakta Region Gotland

Kundtjänst kommunalt VA

Visborgsallén 19

62181 Visby

Telefontid måndag–fredag klockan 08.00–16.00

Chatt

Vår chatt är öppen helgfria vardagar klockan 08.00–16.00.
I chatten kan du få svar på enklare frågor av vår kundtjänst. Undvik att nämna känsliga personuppgifter i chatten.

Felanmälan vatten och avlopp

Vid fel på gata eller vatten- och avloppsledning i gata, ring kundtjänst 0498-269000. Efter stängning ring SOS alarm 0498-209030.

Slamtömning

Beställning av slamtömning via mina sidor eller kontakta kundtjänst.

Brådskande slamtömning

Vardagar klockan 08:00-16:00

Tilläggsavgift tillkommer enligt taxa. Kontakta kundtjänst

Övrig tid

Journummer 073-765 81 10 (endast röstsamtal, ej SMS)

Stopp i avloppet (gäller endast kommunalt avlopp)

Är det stopp i ditt kommunala avlopp skickar Region Gotland en spolbil som rensar avloppet och konstaterar var stoppet uppkommit. Är stoppet på Region Gotlands sida står regionen för samtliga kostnader för spolbilen. Om stoppet däremot är på kundsidan faktureras kunden kostnaden för spolbilen.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
3 juli 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt