Sök

SMS vid driftstörning

Här kan du registrera dig för en sms-tjänst och få automatisk information om störningar i driften av det kommunala vatten- och avloppssystemet.

Tillsyn och driftstörningar

Region Gotland levererar ca 4 000 000 m³ dricksvatten varje år till kunder anslutna det kommunala dricksvattensystem. Alla vattenverk, distributionsanläggningar och ledningar kräver ständig tillsyn för att fungera. Vi utför både planerat underhåll och akuta arbeten. Det kan leda till kortare och längare leveransavbrott, tryckförändringar, missfärgat vatten och begränsad framkomlighet.

Hur fungerar sms-tjänsten?

Region Gotlands vatten- och avloppsavdelning köper en tjänst för att kunna meddela allmänheten om driftstörningar i det kommunala vatten- och avloppssystemet (VA-systemet).

Med denna tjänst kan sms skickas ut till allmänheten. Du behöver registrera dig för att vara säker på att få sms:en. Det beror på att tjänsten matchar folkbokföringsadresser mot publika katalogtjänster. På det sättet får vi reda på om en person som är skriven på en adress har ett telefonnummer som det går att skicka meddelanden till. Alla folkbokförda personers mobiltelefonnummer finns däremot inte i de publika katalogtjänsterna och systemet kan inte hitta alla telefonnummer automatiskt.

Hur registrerar jag mig för att få sms vid driftstörning?

Registrera dig om du vill vara säker på att du nås av regionens sms-tjänst om driftsstörningar gällande vatten och avlopp (VA). Du registrerar dig via länken nedan. Där kan du även avregistrera ditt mobiltelefonnummer.

I sms:en får du information om vad som har hänt och hur det påverkar dig. Sms:en går inte att svara på. Avisering via sms kan ske dygnet runt.

Logga in på e-tjänst för registrering

  1. Klicka på länken nedan till "Region Gotlands e-tjänst för att få sms vid VA-driftstörningar"
  2. Du kommer då till en sida som heter Hämta verifieringskod. Fyll i uppgifterna och klicka på Skicka verifieringskod.
  3. Då får du ett sms från avsändaren AUTHMSG. Öppna sms:et. Där hittar du fyra siffror som du ska använda för att logga in och registrera dina uppgifter. Systemet du loggar in i heter Everbridge.
  4. När du är inloggad kan du också lägga till så att du får sms om VA gällande flera olika platser. Det kan vara bra om du exempelvis har fastigheter på flera platser på Gotland. Klicka på ”Lägg till annan plats” för att registrera om du vill ha sms för flera platser.

Hjälp med registrering

Om du behöver hjälp vid registreringen, kontakta teknikförvaltningens kundtjänst på:

E-post: kundtjanst.teknikforvaltningen@gotland.se
Telefon: 0498-26 90 00 (knappval 2)

Kontakta Region Gotland

Kundtjänst kommunalt VA

Visborgsallén 19

62181 Visby

Telefontid måndag–fredag klockan 08.00–16.00

Chatt

Vår chatt är öppen helgfria vardagar klockan 08.00–16.00.
I chatten kan du få svar på enklare frågor av vår kundtjänst. Undvik att nämna känsliga personuppgifter i chatten.

Felanmälan vatten och avlopp

Vid fel på gata eller vatten- och avloppsledning i gata, ring kundtjänst 0498-269000. Efter stängning ring SOS alarm 0498-209030.

Slamtömning

Beställning av slamtömning via mina sidor eller kontakta kundtjänst.

Brådskande slamtömning

Vardagar klockan 08:00-16:00

Tilläggsavgift tillkommer enligt taxa. Kontakta kundtjänst

Övrig tid

Journummer 073-765 81 10 (endast röstsamtal, ej SMS)

Stopp i avloppet (gäller endast kommunalt avlopp)

Är det stopp i ditt kommunala avlopp skickar Region Gotland en spolbil som rensar avloppet och konstaterar var stoppet uppkommit. Är stoppet på Region Gotlands sida står regionen för samtliga kostnader för spolbilen. Om stoppet däremot är på kundsidan faktureras kunden kostnaden för spolbilen.

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
25 november 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt