E-faktura och autogiro
Region Gotland erbjuder dig som privatkund och företag att ta emot och betala dina fakturor på flera olika sätt.
Du kan få din faktura som e-faktura till din internetbank, som digital post till din digitala brevlåda eller på papper. Du kan även betala din faktura med autogiro om du vill. Som företag kan du få dina fakturor i SVE-fakturaformat.
E-faktura till internetbank, privat och företag
Du som är ansluten till en internetbank kan betala dina fakturor från Region Gotland med e-faktura. Du loggar in i din internetbank, granskar fakturan och godkänner den. Fakturan betalas sedan automatiskt på förfallodagen.
Fördelar med e-faktura är:
- Din betalning går säkert fram eftersom OCR-nummer, bankgironummer och belopp fylls i automatiskt.
- Du kan läsa och betala dina fakturor var du än är i världen så länge du har tillgång till en internetuppkopplad dator eller mobiltelefon.
- Vi sparar tid och resurser eftersom fakturorna aldrig behöver skrivas ut, kuverteras och skickas med posten.
Anmäl att du vill ha e-faktura
Du anmäler att du vill ha e-faktura i din internetbank. I internetbanken finns en lista över företag som erbjuder e-faktura. Leta upp Region Gotland som betalningsmottagare och fyll i anmälningsformuläret. I anmälan anger du vilka olika tjänster du vill ha som e-faktura. Du behöver även lämna en e-postadress om vi behöver kontakta dig. Om fakturamottagaren är en annan än kontoinnehavaren måste du fylla i det i din anmälan. Banken skickar sedan din anmälan till oss för registrering.
Byter du bank och vill att fakturorna ska skickas som e-faktura till din nya internetbank så ska en ny anmälan göras via den nya internetbanken. Du bör även göra en avanmälan via din tidigare bank.
Avanmälan e-faktura
Om du inte längre vill ha e-faktura från Region Gotland gör du en avanmälan i din internetbank. Avanmälan gäller alla dina e-fakturor hos Region Gotland. Får du flera olika tjänster fakturerade som e-faktura och önskar ändra utskicksalternativ på en av dem så kan du kontakta ekonomiservice på telefon 0498-269108 för att avanmäla e-faktura för den specifika tjänsten. På så vis fortsätter de andra tjänsterna att skickas till dig som e-faktura.
Digital post, privat och företag
Du som är ansluten till en digital brevlåda, exempelvis Billo, Kivra eller Min myndighetspost får automatiskt dina fakturor till din digitala brevlåda om du inte har valt e-faktura eller SVE-faktura.
Har du Billo eller Kivra skickas fakturorna som betalbara dokument. Det innebär att du kan betala fakturan på förfallodagen direkt i den digitala brevlådan om du kopplar den till ditt bankkonto.
Anmäl att du vill ha en digital brevlåda
För att få dina fakturor till en digital brevlåda behöver du ansluta dig för att ta emot digital post. Kom ihåg att slå på notiserna i brevlådans inställningar så att du vet när ett nytt brev har kommit. De digital brevlådor som finns att välja på hittar du länkar till här:
Avanmälan digital post
Om du inte vill få dina fakturor till din digitala brevlåda behöver du ändra inställningarna i din digitala brevlåda genom att välja bort att få digital post från Region Gotland. Har du frågor måste du kontakta leverantören för din digitala brevlåda.
Du kan också anmäla dig till e-faktura via din internetbank då det går före digital post.
Autogiro
Om du vill att dina fakturor ska betalas helt automatiskt kan du anmäla autogiro. Betalning sker då automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Du behöver se till att det finns pengar på ditt bankkonto på förfallodagen.
Du anmäler att du vill ha autogiro via vår e-tjänst eller på blankett.
Du hittar dessa här:
Du kan även beställa blanketten via telefon eller om du har frågor ring 0498-26 91 08.
Avanmälan autogiro
För att avsluta ditt autogiro vänder du dig till din bank.
SVE-faktura, företag
Till företag kan vi även skicka elektroniska fakturor i formatet SVE-faktura. Region Gotland använder InExchange som VAN-operatör för utskick av kundfakturor.
Anmäl till SVE-faktura
Vill ni som företag ha era fakturor elektroniskt, mejla följande uppgifter till kundreskontra@gotland.se
- Företagsnamn
- Organisationsnummer
- VAN-operatör
- GLN-nummer
- Kontaktuppgifter
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 5 februari 2024