Kallelser till vårdbesök – i mobilen istället för brev

Invånare som har konto i Alltid öppet eller som har en digital brevlåda får nu ofta kallelsen till sitt vårdbesök direkt till sin mobil och inte hem i brevlådan.
Många mottagningar inom hälso- och sjukvården i Region Gotland skickar nu e-kallelser via Alltid öppet. Har patienten en digital brevlåda, som Kivra, Min myndighetspost eller Billo, skickas e-kallelsen även dit. Vårdnadshavare för barn under 13 år får barnets kallelse till sitt konto i Alltid öppet.
Även om många uppskattar att ha sin information i mobilen så är det inte något som passar alla. Har man inget konto i Alltid öppet eller en digital brevlåda skickas kallelserna fortfarande hem med brev, precis som tidigare.
Vad är en e-kallelse?
Det är en elektronisk kallelse som ersätter papperskallelsen vården skickar inför ett besök. E-kallelsen skiljer sig från tidigare notiser i Alltid öppet, där det bara fanns information om tid och plats.
E-kallelsen innehåller samma information som papperskallelsen. Som tid och plats men även annan viktig information, exempelvis om man ska komma fastande eller andra förberedelser. Därför är det mycket viktigt att patienten öppnar och läser hela e-kallelsen och allt bifogat material i god tid inför besöket. Den elektroniska kallelsen nås även på webben via en surfplatta eller dator (alltidoppet.nu)
För att enklast ta del av informationen rekommenderar Region Gotland att man läser e-kallelser i Alltid öppet, om det var länge sedan appen användes kan den behöva uppdateras.
E-kallelser till Alltid öppet
Invånare som har konto i Alltid öppet kommer att få e-kallelse inklusive bilagor och eventuella länkar dit. Kallelse som skickats till Alltid öppet men inte till digital brevlåda och inte blivit lästa inom 48 timmar hamnar på en utskriftslista i vårdportalen och skickas med post till invånaren.
E-kallelser till digital brevlåda
Elektronisk kallelse skickas till invånare som har digital brevlåda (Kivra, Billo eller Min Myndighetspost) oavsett om de har Alltid öppet eller inte. När e-kallelsen skickas till invånarens digitala brevlåda så betraktas den alltid som läst, på samma sätt som när vården skickar fysiska brev.
Invånare som inte vill ha e-kallelser
Har man inget konto i Alltid öppet och ingen digital brevlåda skickas kallelserna fortfarande hem med brev, precis som tidigare.
Invånare som inte vill ha e-kallelse måste avregistrera sitt konto i Alltid öppet. Om invånaren även har digital brevlåda beöhver invånaren tacka nej till att få e-kallelsen dit.
- Alltid öppet
Man behöver avsluta sitt konto i Alltid öppet, under Inställningar i appen eller via Alltid öppet på webben.. Det räcker inte med att avinstallera appen. - Digital brevlåda
Det går att stänga av kallelser till sin digitala brevlåda, se Stäng av kallelser till digital brevlåda.
Intern information i Docpoint
Läs mer om undantag, samtycke med mera i den övergripande rutinen:
Patientinformation på 1177.se
Hänvisa gärna patienter till 1177.se/gotland om de vill läsa mer eller behöver mer information om hur man kan göra för att inte ta emot e-kallelser:
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 22 januari 2025