Hab-Rehab - Förändrad organisation
Förändringen av hälso- och sjukvårdsförvaltningens Hab-Rehab organisation träder ikraft den 1 juni 2025. Förändringen görs för att skapa en mer samordnad, samverkande, tydlig och mindre sårbar struktur för rehabilitering och habilitering inom förvaltningen.
Ny verksamhetschef och enhetschef för sjukhusets rehabverksamhet
I samband med att den förändrade organisationen tillträder i kraft så återvänder Emmy Öhrström som verksamhetschef. Hon kommer även att ingå i förvaltningsledningen.
För rehabiliteringsverksamheten på sjukhuset tillträder John Jansson som enhetschef den 4 augusti. De medarbetare som idag tillhör de olika verksamheterna på sjukhuset kommer att flyttas över till den nya enheten från och med den 1 september. John är fysioterapeut och jobbar idag som enhetschef inom SOF, men har tidigare även jobbat inom primärvården.
Bakgrund
- Hälso- och sjukvårdsförvaltningens organisation har förändrats över tid och den senaste större förändringen skedde 1 januari 2022 när den tidigare matrisorganisationen för öppen- och slutenvården på sjukhuset togs bort. Samtidigt förändrades även organisationen för verksamhet hab/rehab. Stora delar av verksamheten flyttades till primärvården, men fysioterapeuter, arbetsterapeuter och kuratorer inom specialistvården flyttades ut till respektive verksamhet på sjukhuset och till psykiatrin.
- Förändringen för rehabiliteringen på sjukhuset blev inte helt ändamålsenlig, där framförallt samordning och sårbarhet har blivit en stor utmaning. Just dessa frågor fanns med i riskanalyserna inför förra förändringen och det fanns åtgärder definierade, men det blev inte helt bra trots allt. Utvärdering av organisationen på sjukhuset visade på både positiva och negativa perspektiv, men sjukhusledningen gjorde den samlade bedömningen att en förändring behövs.
- Under vintern 2023/2024 genomfördes en kartläggning av regionens medicinska rehabilitering. Målet med genomlysningen var att kartlägga uppdraget för den rehabiliterande och habiliterande vården, samt att identifiera faktorer som stödjer samverkan och samordning, respektive förhindrar och försvårar för individer med rehabiliterings-/habiliteringsbehov. Kartläggningen identifierade flera förbättrings-områden som inkluderar omstrukturering av den rehabiliterande verksamheten, tydliggörande av uppdrag, roller och ansvar, behov av kompetenshöjning m m.
- Under hösten/vinter 2024-2025 har förslag till ny organisationsstruktur diskuterats, riskanalyserats, samverkats på olika nivåer och en verksamhetschef har rekryterats.
- Slutligt beslut om förändrad organisation fattades av förvaltningschefen efter samverkan i förvaltningens samverkansgrupp den 17 mars.
Ny organisation
Från och med den 1 juni 2025 kommer alla förvaltningens fysioterapeuter och arbetsterapeuter samlas i den nya organisationen med undantag av de som finns inom psykiatrin, men de behöver ha en nära kontakt för att säkra professionsutveckling och samverkan. Enheten på sjukhuset samordnas från och med den 1 september. Verksamhetschefen har även ansvar för hjälpmedelshanteringen inom HSF.
Klicka på den här länken för att se en organisationsskiss över nya Hab-Rehab
Frågor och svar om den nya Hab-Rehab-organisationen för berörda medarbetare och chefer
Om du har frågor som du inte får svar på här nedan kan du kontakta din nuvarande chef alternativt Nina Ljung, som bistår förvaltningschefen i denna process tills cheferna är på plats.
Vad innebär den nya organisationen för min arbetsplats?
Att du med högsta sannolikhet arbetar vidare som idag, personcentrerat i team med verksamhet och patienter du redan stödjer. Inom primärvården har du samma enhetschef som idag, men på sjukhuset får fysioterapeuter och arbetsterapeuter en gemensam chef från 1 september för att säkra erfarenhetsbyte, kompetensutveckling och samverkan.
Kommer något ändras för mig om jag arbetar inom psykiatrin?
För psykiatrins rehabiliteringsresurser sker ingen större förändring, men en representant från psykiatrin adjungeras till nya ledningsgruppen för att säkra god samverkan, erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling.
Hur säkerställs samordning mellan sjukhusets och primärvårdens alla verksamheter?
Verksamhetschefen ansvarar för den samlade verksamheten och att behov samordnas och säkras både internt inom förvaltningen och med Hemrehab i SOF. Enhetschefer kommer att adjungeras till både sjukhusets och primärvårdens ledningsgrupper för att underlätta den löpande samverkan.
Vilket ledningsansvar tilldelas den nya organisationen?
Verksamhetschefen i Hab-Rehab rapporterar direkt till förvaltningschefen och ingår i förvaltningsledningen. Detta ger en tydlig strukturell bas för samordning, strategisk planering och utveckling inom området.
Hur hanteras riskerna med omställningen?
Riskanalyser har genomförts i respektive verksamhet och en samlad bild har redovisats till förvaltningens övergripande samverkansgrupp. Det är en central del i att säkra en smidig övergång och hantera potentiella risker på ett strukturerat sätt. Verksamhetschef och enhetschefer inom hab/rehab ansvarar för att följa upp riskanalyserna i samspel med de olika verksamheterna.
Kontakta oss
Region Gotlands kundtjänst
Saknar du specifika kontaktuppgifter kan du alltid ringa eller skicka e-post så hjälper vi dig att nå rätt person eller verksamhet.
Hjälpte informationen på sidan dig?
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 7 april 2025