Sök

Översyn av skolorganisation för norra Visby

Här hittar du information och underlag som rör utredningen om en ny skolorganisation för norra Visby.

Väggklocka och texten Skolan på en putsad vägg

Utbildnings- och arbetslivsförvaltningen har fått i uppdrag av barn- och utbildningsnämnden (BUN) att göra en översyn av skolorganisationen i norra Visby för att anpassa antalet utbildningsplatser utifrån den senaste elevprognosen.

Utredningen ska även ta hänsyn till det samlade lokalbehovet för förvaltningens samtliga verksamheter i Visby och de samordningsvinster som kan uppnås för de olika verksamheterna.

Utredningsuppdraget ska redovisas till nämndens sammanträde den 17 september 2024 (som föregås av ett arbetsutskott den 21 augusti). Beslut om ny skolorganisation för norra Visby tas av BUN den 26 november 2024.

Vilka skolor ingår norra Visbys skolområde?

I norra Visby finns Polhemskolan (F-6), Tjelvarskolan (F-6), Norrbackaskolan (F-6), S:t Hansskolan (F-6) samt Solbergaskolan (7–9). Alléskolan som är färdigbyggd till läsåret 2024/25 tillhör också norra Visbys skolområde. Även Väskinde skola ingår.

Bakgrunden till att översynen görs - färre elever i framtiden

Den senaste befolkningsprognosen för åren 2024–2033 visar att barn-och elevtalen minskar kraftigt i det åldersspannet som berör förskolan och grundskolan på Gotland. Elevminskningen kommer att vara störst i Fårösund och i norra Visby.

Vad innebär det?

Jämfört med innevarande budgetår (2024) så beräknas skolupptagningsområdet för norra Visby tappa 588 barn och elever fram till 2033 - ett tapp på 25 procent - och i kronor omräknat betyder det att barn- och utbildningsnämnden får 39 miljoner kronor mindre i sin budget.

Visby norra

Delområdesprognos

Hur kommer det att se ut om tio år utifrån prognos och vilka bedömningar görs?

  • Dagens kommunala grundskolor F-6 i norra Visby kommer att ha cirka 110-125 elever vardera. ​
  • Alléskolan går från dagens 302 till 234 elever. (Skolan bedöms ha en maxkapacitet för totalt cirka 350 elever).​
  • Solbergaskolan går från 631 elever i årskurs 7-9 till 499 högstadieelever. (Skolan bedöms ha maxkapacitet för totalt cirka 850 elever.)

Därför är det förvaltningens bedömning att det behövs en mindre kommunal skola i norra Visby.

Samtidigt växer vuxenutbildningen och behöver lokaler

Parallellt med de minskande barn- och elevkullarna i förskolan och grundskolan, så växer vuxenutbildningens verksamhet i Visby och därmed ökar också behovet av lokaler. Vuxenutbildningens lokaler är till del i dåligt skick. Dels finns en tillfällig paviljongslösning där bygglovet går ut och dels har renoveringsbehovet av huvudbyggnaden visat sig vara mer omfattande än man först trodde - lokalerna har delvis dömts ut av teknikförvaltningen.

Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden (GVN) beslutade därför vid sitt sammanträde 2024-02-08 att avsätta 192 miljoner i sin investeringsbudget för en nybyggnation på området Hackspetten i norra Visby, där vuxenutbildningen bedriver sin verksamhet.

GVN har dock tvingats backa på detta beslut mot bakgrund av Region Gotlands mycket svåra ekonomiska läge. Vid sitt möte 2024-04-16 beslutade GVN att ge utbildnings- och arbetslivsförvaltningen i uppdrag att ta fram ett förslag på samnyttjande av befintliga lokaler i norra Visby som ett alternativ till nybyggnationen på 192 miljoner kronor.

Få reda på mer

Du kan ta del av handlingen kring skolöversynen till nämnd (ärendenummer BUN 2024/606).

Nämnden har gett inriktning för ny skolorganisation

Barn- och utbildningsnämnden har den 17 september beslutat om en inriktning i ärendet kring översynen av skolorganisation för norra Visby. Detta är nämndens besked:

  • Barn- och utbildningsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att fortsätta processen med inriktningen att avveckla Polhemskolan.
  • Barn- och utbildningsnämnden uppdrar till förvaltningen att redogöra för konsekvenserna av en förändrad grundskoleorganisation samt på vilket sätt Polhemskolans profil och arbete kring hållbar utveckling och de globala målen kan leva vidare om en avveckling skulle ske.
  • Barn- och utbildningsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att se över dagens modell kring skolupptagningsområden och kriterierna för det fria skolvalet som nästa gång sker 15 januari till 5 februari.

Vad händer nu?

Grundskolechefen har fått i uppdrag att återkomma med ett organisationsförslag där Polhemskolan avvecklas i dialog med rektorerna i norra Visbys skolområde och skolpersonal på Polhemskolan – hur det ska gå till och i vilken takt verksamheten kan fasas ut och vidare. Ingångsspåret är att hålla samman de klasser som behöver flyttas med befintlig lärare till en annan skola inom skolområdet inom en tvåårsperiod - i första hand till Norrbackaskolan och möjligen S:t Hansskolan.

Inför organisationsförändringen ska risk- och konsekvensanalyser genomföras i verksamheten. Även barnkosekvensanalys ska genomföras.

Slutligt beslut i frågan om ny skolorganisation tas den 26 november med ett föregående arbetsutskott den 6 november.

Tidplan för arbetet och beslutsprocessen

Här ser du vilka datum som är aktuella för utredningsarbetet och nämndens beslut under 2024.

16/4: Barn- och utbildningsnämnden (BUN) har gett förvaltningen ett utredningsuppdrag

15/5: Delredovisning BUN au – informationsärende.

5/6: Delredovisning BUN – informationsärende.

21/8: BUN au: utredningsrapporten presenteras.

17/9: BUN behandlar utredningsrapporten och väljer inriktning - förvaltningen tar därefter fram ett organisationförslag.

23/9-20/10: Synpunkter hämtas in. Risk- och konsekvensanalyser kring eventuell förändring görs ute i verksamhet.

15/10: Dialogmöte för vårdnadshavare (till elev på Polhemskolan) med nämndpolitiker.

6/11: BUN au sammanträder och föreslår nämnden att fastställa ny skolorganisation för norra Visby.

26/11: BUN fastslår ny skolorganisation för norra Visby.

OBS: tidplan för genomförandet av organisationsförändringen efter beslut är ännu inte tidssatt. Vi reserverar oss för ändringar i tidschemat.

15/1-5/2 (2025) Skolvalsperioden inför läsåret 2025/26.

FAQ - vanliga frågor och svar

Prognosunderlaget kommer från företaget Statisticon som Region Gotland anlitar och SCB - Statistiska Centralbyrån. Den senaste befolkningsprognosen för åren 2024–2033 kom våren 2024. Utbildnings- och arbetslivsförvaltningen har utifrån Gotlands befolkningsprognos arbetat vidare med delområdesprognosen, skolprognosen, vilken är en befolkningsprognos som beräknas utifrån geografiska områden (även kallat upptagningsområden) och den gäller barn och elever inom åldersspannet 0 till 15 år. Prognosen visar att elevtalen minskar kraftigt i det åldersspannet som berör förskolan och grundskolan på Gotland. En liknande utveckling syns nationellt – det föds allt färre barn. Elevminskningen kommer att vara störst på norra Gotland och i norra Visby.

Tjänsteskrivelse (gotland.se)

  • Tjelvarskolan F-6 har idag cirka 142 elever i F-6, men kapacitet för att ta emot 200 elever.
  • Norrbackaskolan F-6 har cirka 159 elever + 19 elever i anpassad grundskola 1-6, och kapacitet för att ta emot 180 elever.
  • Polhemskolan F-6 har cirka 141 elever i F-6 och sex elever i anpassad skola (särskild grupp). Skolan har kapacitet för 190 elever.
  • S:t Hansskolan F-6 har 157 elever och maxkapacitet 190 elever.
  • Alléskolan F-6 har kapacitet för 350 elever och är välfylld genom fria skolvalet.

 

Utifrån hur uppdraget är lagt av barn- och utbildningsnämnden har utbildnings- och arbetslivsförvaltningen varit tvungen att väga in även det samlade lokalbehovet för förvaltningens samtliga verksamheter i Visby och de samordningsvinster som kan uppnås för de olika verksamheterna. Det handlar alltså inte enbart om att omdimensionera antalet platser i norra Visbys grundskolor utifrån elevprognoserna.

Polhemskolans geografiska placering har bidragit till att peka på den inriktningen för ny skolorganisation med en färre skola, men också att skolans matsal och kök behöver byggas ut för att klara att ta emot både de elever och gymnasielever i norrområdet som redan nu äter där. Det krävs en större investering för att göra dessa lokaler ändamålsenliga. Förvaltningen vill ge vuxenutbildningen möjlighet att samla all verksamhet i kvarteret Hackspetten, vilket ger större möjlighet att samverka med Wisbygymnasiet, som till delar finns i norra Visby. Detta med att samla verksamheten är ett önskemål från gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, som gett förvaltningen ett uppdrag att lösa lokalfrågan för Vuxenutbildningen utan att behöva investera 192 miljoner kronor för ny- och ombyggnation.

Efter att barn- och utbildningsnämnden (BUN) gav uppdraget till utbildnings- och arbetslivsförvaltningen har de vikande elevprognoserna, hur organisationen kan förändras utifrån de nya förutsättningarna och den regiongemensamma lokalfrågan diskuterats i samband med politiska beredningar, grundskolans rektorsgrupp, rektorsgruppen för skolorna i norra Visby tillsammans med utbildningsdirektör och arbetsgrupp på förvaltningen. Frågan om regiongemensam lokalnytta har haft inverkan på den inriktning kring Polhemskolan som förvaltningen pekar på. Vuxenutbildningens verksamhet (inklusive Lärcentrum) växer och behöver ändamålsenliga lokaler beräknat till totalt 5300 kvadratmeter.

Att Polhemskolans lokaler ligger på Hackspettenområdet, nästgårds från Vuxenutbildningen och Wisbygymnasiets utbildningar som är förlagda i norra Visby har också haft stor betydelse. Inte minst är Vuxenutbildningens möjligheter att samverka med Wisbygymnasiet en viktig faktor för förvaltningens ställningstagande, särskilt då samverkan kring yrkesutbildningarna. Från och med år 2025 finns ökade krav på samverkan kring utbildningar i gymnasieskolan och vuxenutbildningen utifrån arbetsmarknadens behov när de planeras, dimensioneras och erbjuds. Geografisk närhet är en viktig förutsättning för detta.

Ingångsspåret är att hålla samman de klasser som behöver flyttas med befintlig lärare till en annan skola inom skolområdet inom en tvåårsperiod - i första hand till Norrbackaskolan och möjligen S:t Hansskolan. En dialog pågår om detta i skolområdet.

Beslut om ny skolorganisation för norra Visby (där Polhemskolan ingår) tas den 26 november - i god tid innan skolvalsperioden inför läsåret 2025/26. Detta för att familjer som har barn som ska börja förskoleklass ska kunna veta vilka skolor som är valbara. Skolvalsperioden till förskoleklass är i första hand 15 januari – 5 februari. Det kommer att tas fram en plan för framtida placeringen av eleverna i Polhemskolan, om politikerna väljer att avveckla. Där är vårdnadshavares, elevers och personals inspel en viktig del. Processen ska förvaltningen återkomma med till nämndens sammanträde den 26 november.

Familjer kan självklart utnyttja möjligheten att själva välja skola genom fria skolvalet året om. Om du har barn i annan årskurs och vill byta till annan kommunal grundskola, så gör du precis som vid valet till förskoleklass. Alla skolbyten sker i mån av plats. Fristående skolor har egen kö och antagning.

Läs mer om skolvalet: Välja skola | Region Gotland

I rapporten till nämnden har förvaltningen beskrivit Polhemskolans profil, något som nämnden har att beakta i ett beslut om ny skolorganisation. Förvaltningen har beskrivit hur söksiffrorna ser ut för samtliga skolor i norra Visby både när det gäller elever i och utanför upptagningsområdena, något visar att skolarna i norra Visby är attraktiva. Men skolorna i norra Visby har inte ställts mot varandra ur ett kvalitetsperspektiv i rapporten. Anledningen är att skolorna bedöms ha en god kvalitet och att förvaltningen inte kan peka ut någon dålig skola. Signalen efter nämndens sammanträde den 21 september är att politikerna är måna om att den inriktning och profil Polhemskolan har ska kunna leva vidare på något sätt. Hur är ett arbete som måste göras i dialog med skolledare och skolpersonal i norra Visbys skolområde, utifrån den inriktning nämnden väljer att ta. Återkoppling kring profilfrågan ska ske till nämndens sammabträde den 26 november.

Utbildnings- och arbetslivsförvaltningens slutsats om organisationsinriktningen kring framåt är ett svar på det uppdrag som barn- och utbildningsnämnden gett - hur det är formulerat: vad som är det rimligaste alternativet att gå vidare med utifrån givna premisser om minskade elevvolymer, effektiv regional lokalanvändning och från gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden om en samlad vuxenutbildning.

Region Gotland mäter inte kundnöjdheten i våra skolor. Kraven på vad skolhuvudmannen ska uppnå och leverera ställs dels från staten via t.ex skollag och läroplan och dels utifrån de mål som våra politiker i Region Gotland beslutat om.

Men Skolverkets skolenkät ger en fingervisning om vad elever, vårdnadshavare och skolpersonal tycker om sin skola.

Enkäten används för att samla in synpunkter från elever i bl.a grundskolans årskurs 5 och 9, pedagogisk personal i grundskolan och vårdnadshavare till elever i förskoleklass, grundskola samt anpassad skola. Frågorna berör t.ex studiero, trygghet, värdegrund, stimulans och anpassningar.

Skolenkäten (skolinspektionen.se)

Det finns inget skolhus som står ledigt och det är inte heller lösningen på det uppdrag som getts. Det är inte heller möjligt att flytta hela skolverksamheten in i annan skola, då det inte finns tillräckligt med plats. Politikerna är dock måna om att den inriktning och profil Polhemskolan har ska kunna leva vidare. Och det är ett arbete som måste göras i dialog med skolledare och skolpersonal i norra Visbys skolområde inför nämndens slutliga beslut om skolorganisationen. Förvaltningen arbetar med återkoppling på den frågan till politikerna.

Oavsett vilket beslut som nämnden fattar för att möta de stora elevminskningarna så är det huvudmannens uppgift att se till barnens bästa. Barnets bästa är ett komplext begrepp och dess innebörd måste avgöras från fall till fall. I kravet på att barnets bästa ska beaktas ligger att effekterna av ett beslut måste utredas och bedömas samt att beslutsprocessen måste innehålla en utvärdering av de positiva och negativa konsekvenser som beslutet kan få för det eller de barn som berörs. Men det är inte givet att det alltid går att fastslå om ett beslut är förenligt med barnets bästa eller vad barnets bästa är. Ett beslut kan innebära såväl negativa som positiva konsekvenser för ett barn. Ett beslut som rör flera barn eller barn i allmänhet kan vara positivt för några barn, men negativt för andra.

Inför beslut om ny skolorganisation för norra Visbys skolor ska det genomföras en barnkonsekvensanalys som beaktar barns och ungas rättigheter, utifrån Barnkonventionen. Detta för att tillgodose barnens rätt att komma till tals. Det handlar inte enbart om att barnen får uttala sig i sakfrågan utan också om rätten att få uttrycka sina tankar, känslor och upplevelser. Delen där barnen deltar sker genom en dialog mellan eleverna och personal på skolan, utifrån några frågeställningar:

  • Hur känner du inför att skolan eventuellt ska stängas?
  • Vad tycker du är bra eller dåligt med beslutet om en nedläggning?
  • Hur tycker du att lärarna och skolan kan hjälpa dig och de andra eleverna under den här förändringen?
  • Vem skulle du vilja prata med om dina tankar och känslor kring skolnedläggningen?

Barnkonsekvensanalysen omfattar även personalens uppfattning kring barnens tankar, känslor och upplevelser. Rektor sköter planeringen och genomförandet.

Läs mer om barnkonsekvensanalys hos SKR – Sveriges kommuner och Regioner;

Barnkonsekvensanalys | SKR

Detta är nästa steg i processen innan ett definitivt beslut tas om skolorganisation för norra Visby den 26 november. Hur kan vi göra för att det ska bli så bra som möjligt utifrån förutsättningarna och i vilken takt kan saker göras? Kring detta krävs en dialog med skolledare, skolpersonal, vårdnadshavare och elever. Risk- och konsekvensbedömningar ska göras av verksamhet och skolpersonal inför en föreslagen organisationsförändring. En separat barnkonsekvensanalys kommer att presenteras för nämnden inför ett beslut.

Styrkan i en samlad vuxenutbildning - ett sammanhållet ”campus” - är att det innebär logistiska och schematekniska fördelar. Ju mindre tid lärare och vuxenstuderande (cirka 60 lärare och mellan 300-500 elever dagtid) behöver ägna åt att förflytta sig mellan olika lokaler i Visby, desto större tids- och arbetsmiljömässiga fördelar. Det finns självklart också ekonomiska fördelar med effektiva scheman. Vuxenutbildningens verksamhet består utöver undervisning av stödfunktioner, service (bl.a tentamensservice), administration, kurator, studie- och yrkesvägledning, IT-support, Lärcentrum (som behöver kunna ta emot fler studerande) osv. Det är angeläget att stöd och administration kan nyttjas effektivt. Tillgängligheten är också viktig - vuxeneleverna behöver enkelt och snabbt kunna ta sig till och från skolan (gärna med kollektivtrafik), särskilt om de kombinerar studier med arbete. En samlad vuxenutbildning på Hackspettenområdet ger också större möjlighet att samverka med Wisbygymnasiets utbildningar som är förlagda i norra Visby. De vuxenstuderande kan t.ex läsa yrkeskurser tillsammans med gymnasieeleverna och dela lokaler. På Gotland behöver Wisbygymnasiet och Vuxenutbildningen samverka för att gemensamt kunna möta nuvarande och kommande behov av kompetens i arbetslivet.

Vuxenutbildning | Region Gotland

Lärcentrum | Region Gotland

Vill du lämna synpunkter? Har du frågor kopplat till översynen?

Det finns möjlighet att lämna synpunkter kring den skolorganisation som barn- och utbildningsnämnden pekar ut på sitt sammanträde den 17 september. Du kan också ställa frågor.

Vi har en särskild brevlåda för att kunna ta emot dessa fram till den 20 oktober. Mejla till: skoloversyn@edu.gotland.se

Tänk på att e-post och andra handlingar som lämnas in är allmän handling. Det innebär att allmänheten och media har rätt att ta del av innehållet, förutsatt att det inte innehåller uppgifter som skyddas av sekretess.

Om du vill lämna synpunkter anonymt kan du göra detta genom att skriva ett brev som du skickar till:

Utbildnings- och arbetslivsförvaltningen
Region Gotland
621 81 Visby

Ange ärendenumret BUN 2024/606 som referens för din synpunkt.

Du kan också ta kontakt med någon politiker i barn- och utbildningsnämnden.

Kontakta Region Gotland

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
21 oktober 2024

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt