Synpunkter
Så hanterar vi synpunkter inom socialförvaltningens område.
Ur riktlinjer för synpunktshantering i Region Gotland:
- Vi tar alla synpunkter på allvar
- Vi anser att synpunkter ger möjlighet att förbättra vår verksamhet
- Vi tar oss an klagomål utan dröjsmål
- Vårt mål är att lösa problem där de uppstår
- Vi förbättrar och ställer tillrätta
- Vi har en systematisk uppföljning och dokumentation
Vad är en synpunkt
Synpunkter delas in i förbättringsförslag, klagomål och beröm.
Vem kan lämna en synpunkt
Alla som tar del av regionens tjänster, alla som bor på Gotland och alla som besöker Gotland kan lämna in en synpunkt till socialförvaltningen.
Hur lämnas en synpunkt
Synpunkten kan lämnas muntligt eller skriftligt direkt till verksamheten, via regionens kundtjänst eller via regionens e-tjänst för synpunktshantering. Den som lämnar en synpunkt kan välja att vara anonym.
Ska du ta emot synpunkter?
Ja. Alla som arbetar inom Socialförvaltningens område ska ta emot synpunkter. Du som möter brukare/klienter i ditt arbete kan informera om möjligheten att lämna synpunkter.
Hur ska du ta emot synpunkter?
Tacka synpunktslämnaren för att denne delar med sig av sina synpunkter och informera om att registrerade synpunkter hanteras och besvaras av chef.
Om du tar emot en muntlig synpunkt ska du i första hand hänvisa synpunktslämnaren till att själv skriva ned och skicka in synpunkten via e-tjänsten på Gotland.se.
Om personen hellre vill skriva ett brev eller skicka e-post går det bra.
Om en synpunktslämnare vill lämna sin synpunkt muntligt kan du vara behjälplig att skriva ned och skicka in synpunkten. Då är det viktigt att synpunktslämnaren får uppläst vad du skrivit och godkänner texten.
Om du tar emot en skriftlig synpunkt på annat sätt än via regionens ärendehanteringssystem (w3d3) ska du se till att den registreras. Det gör du enklast genom att skicka synpunkten vidare till registrator via internposten (Registrator SON, plan 3, Visborg) alternativt digitalt som ett Säkert meddelande (registrator-son@gotland.se).
Vad händer efter att en synpunkt lämnats in och registrerats?
Alla synpunkter ska hanteras av den verksamhet de berör.
Synpunktslämnaren ska få ett svar inom två veckor från det att synpunkten tagits emot av förvaltningen. Om det krävs längre tid för ansvarig chef att besvara synpunkten ska synpunktslämnare få information om detta.
I de fall en synpunkt lämnats in med anonym avsändare ska en åtgärd registreras i ärendet i w3d3 som beskriver hur verksamheten hanterat synpunkten.
Socialnämnden delges årligen information om förvaltningens synpunktshantering.
Hur ska jag som ansvarig chef inom Region Gotland besvara en synpunkt?
Du som tilldelats rollen som handläggare för ett synpunktsärende i w3d3 ska besvara synpunkten och vid behov vidta åtgärder med anledning av synpunktens innehåll.
Du kan läsa mer under rubriken ”verksamhetens handläggning av ärendet” i förvaltningens rutin för synpunktshantering.
I filmen nedan visas hur du går tillväga för att hantera synpunkten i ärendehanteringssystemet W3D3. Observera att filmen enbart visar hur du registrerar hanteringen av ett svar i W3D3 och inte hur du skickar svaret.
Varför ska du hantera synpunkter?
Synpunkter ger socialförvaltningen värdefull information och möjlighet att förbättra verksamheten.
Synpunktshanteringen är också reglerad i SOSFS 2011:9 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (5 kap 3 §).
Förvaltningens styrdokument om synpunktshantering
- Förvaltningens rutin Synpunktshantering inom socialförvaltningen (STY-32100)Länk till annan webbplats.. Läs rutinen för stöd och vägledning i hantering av synpunktsärenden. Rutinen utgår från den regiongemensamma riktlinjen.
- Region Gotlands riktlinjer för synpunktshantering i Region Gotland (STY-21297)Länk till annan webbplats.. Riktlinjen är beslutad av regiondirektören och anger hur Region Gotland ska hantera synpunkter.
- Socialnämndens ledningssystem för kvalitetsarbete (STY-08581)Länk till annan webbplats.. Synpunktshanteringen är en viktig del i förvaltningens systematiska kvalitetsarbete. I ledningssystemet anges hur förvaltningen ska arbeta med systematiskt kvalitets- och förbättringsarbete.
Har du frågor?
Har du frågor om synpunktshanteringen kan du vända dig till din närmsta chef, avdelningschef eller socialförvaltningens kvalitets- och utvecklingsavdelning.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Saknar du specifika kontaktuppgifter kan du alltid ringa eller skicka e-post så hjälper vi dig att nå rätt person eller verksamhet.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 19 mars 2024