Ny funktion på 1177.se – invånare kan jämföra vårdcentraler
Person är på 1177.se med telefon och dator
En ny funktion på 1177.se gör det möjligt att jämföra vårdcentraler i hela landet utifrån information på kontaktkort och nationella kvalitetsmått. Funktionen lanseras den 29 oktober 2025.
Från och med den 29 oktober kan invånare jämföra vårdcentraler via en ny nationell funktion på webbplatsen 1177.se. Informationen kommer från vårdcentralernas kontaktkort och kvalitetsdata från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Den nya jämförelsefunktionen omfattar vårdcentraler i hela landet. Syftet är att ge invånare möjlighet att jämföra kvalitet och hitta en vårdcentral som passar deras behov. Funktionen nås från sidan Hitta vård på 1177.se.
Bakgrund
Funktionen har utvecklats utifrån rekommendationer i rapporten Veta för att välja från Myndigheten för vård- och omsorgsanalys. Rapporten togs fram på uppdrag av regeringen och innehåller förslag på innehåll till en digital jämförelsetjänst för primärvården.
Det här kan invånarna jämföra
Invånare kan välja vilka vårdcentraler som ska jämföras och få en överskådlig jämförelsevy med informationen som valts. Invånare kan jämföra:
Uppgifter från vårdcentralernas kontaktkort:
- Besöksadress
- Ägarform
- Öppettider
- Telefontider
- E-tjänster
Kvalitetsindikatorer från SKR:
- Medicinsk bedömning av legitimerad vårdpersonal inom tre dagar
- Skulle du rekommendera vårdcentralen till någon annan?
- Hade personalen tillräcklig information om dina tidigare kontakter med vården?
- Blev du bemött med medkänsla och omsorg av personalen?
- Samordnar personalen på vårdcentralen dina kontakter med vården tillräckligt mycket?
- Fick du besöka vårdcentralen inom rimlig tid?
Användartester har genomförts av Inera i samarbete med Region Skåne. För att kunna vidareutveckla funktionen kommer användarbeteende och nyttjandegrad att följas upp.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 27 oktober 2025