Så här arbetar vi på Polhemskolan
Skolområdet Norrbacka – S:t Hans - Polhems verksamhetsidé är att barnen ska få stor trygghet och goda kunskaper samt kunna ta ansvar både för inlärning och sitt sätt att vara. Vi sätter kunskapen högt och får eleverna målmedvetna.
Utvecklingsarbete
Inom skolområdet Norrbacka – S:t Hans – Polhem pågår en ständig skolutveckling. Vi har under de senast åren arbetat med LGR 22, skapat planeringsmallar, byggt upp en gemensam syn kring framförallt SO och NO-ämnena och i år satsar vi på språkutvecklande arbetssätt. Fritidshemmen arbetar med skolverkets webbutbildning ”Fritidshemmens undervisning” under läsåret för att vässa verksamheten ytterligare.
På Polhemskolan pågår även ett utvecklingsarbete kring hållbar utveckling tillsammans med SWEDESD med de globala målen.
Fritidsverksamheten
Fritidshemmen är ett viktigt komplement till skolan för att skapa mångsidighet, helhet och kontinuitet i barnets utveckling och lärande.
Fritidshemmen erbjuder barnen en meningsfull fritid, som är trygg, rolig och stimulerande.
Här får lek och skapande stort utrymme, utifrån barnens ålder, mognad, behov och intresse.Fritidshemmen förenar omsorg och pedagogik och kan därigenom vara stöd för barnets fysiska, intellektuella, sociala och emotionella utveckling.
I varje enhet finns det fritidshemsverksamhet.
Rastverksamheten
På våra raster har vi både personalstyrda och självvalda aktiviteter som barnen kan vara med i. Vår rastbod har en massa roliga leksaker som barnen kan låna och leka med på rasten. För våra elevers trygghet har vi rastvärdar ute varje rast och dessa känner man igen på deras gula västar.
Elevhälsa
En god elevhälsa innefattar skolans strävan att hitta elevens inneboende vilja och möjlighet till positiv utveckling. Byggstenarna som utgör grunden för elevhälsoarbetet är kunskap om elevens styrkor och svårigheter. Elevhälsoarbete är en fråga om synsätt. Vi samarbetar aktivt, organiserat, har uthållighet och viktigast av allt, ser möjligheterna för varje elev.
Elevhälsoteamet består av speciallärare/specialpedagog, skolsköterska, kurator, psykolog och är en viktig stödfunktion för lärare och fritidspersonal på våra skolor.
Skolbibliotek
Vårt nya skolbibliotek är en fantastisk tillgång på vår skola. Här kan eleverna både få inspiration och glädje i alla våra böcker vi har. Vi satsar mycket på läsfrämjande aktiviteter så som bokprat, parläsning, läsprojekt samt högläsning.
- Gå inomhus
- Prata sanning
- Man hälsar på alla
- Man behandlar andra som man själv vill bli behandlad
- Inte prata om man inte fått ordet
- Max 5 min på cykeln om någon mer vill ha den
- 4st på gungan i taget
- Inte klättra i nätet på fotbollsmålen
Vision och värdegrund
Under året har vi värdegrundande aktiviteter både årskursvis samt hela skolan gemensamt. Via klassråd och elevråd får eleverna vara med att påverka hur vi har det på skolan kring trivsel och arbetsmiljö. Alla elever är med och beslutar kring våra trivselregler som diskuteras varje år. Beslutade regler för läsår 21/22 är:
Polhemskolan i media
Elever i klass 5-6 berättar om sitt projekt om hållbar utveckling, insektshotell och att bevara gräsmark.
Polhemskolan i Skolverkets lärmodul om hållbar utveckling
Hur Polhemskolan arbetar med skolskogen har blivit uppmärksammat både genom utmärkelsen "Skola för hållbar utveckling" och genom att Skolverket nu har Polhemskolan som ett gott exempel i deras lärmodul om just hållbar utveckling. För att läsa mer, se länk här nedan.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 2 juli 2024