Sök

Faktura till Region Gotland

Här hittar du information om alla sätt att skicka fakturor till Region Gotland. Fakturor till regionen ska skickas elektroniskt enligt lagen om elektroniska fakturor som kom april 2019.

Alla fakturor till Region Gotland måste innehålla uppgift om beställarens namn och referenskod (ZZxxxx) som beställaren ska uppge vid köptillfället. Referenskoden ska anges utan mellanslag, andra tecken eller namn i fältet för referenser.

Peppol

Peppol är ett europeiskt nätverk för elektroniska inköp och e-fakturering. Den nya europeiska standarden för e-faktura som används i nätverket heter Peppol Bis Billing 3.

Våra uppgifter för att ta emot e-faktura via Peppol är:

PEPPOL ID 0007:2120000803

Beställarreferens

Anges med 6-8 tecken som alltid börjar med ZZ.

Exempel: ZZ1234 eller ZZ1234GW

OBS: Inga mellanslag eller extra tecken.
Beställarreferens måste framgå på fakturan. Referens tillhandahålls av beställaren.

Peppol-fält:

<cbc:BuyerReference>ZZ1234</cbc:BuyerReference>

Avtalsnummer

Ange Region Gotlands avtalsnummer om sådant finns. Ett avtalsnummer per faktura. Avtalsnummer finner du på det signerade avtalet eller upphandlingen.
Kontakta avtalsansvarig på Region Gotland om du har frågor om avtalet.

Peppol-fält:

<cac:ContractDocumentReference>
<cbc:ID>RG210504-15</cbc:ID>
</cac:ContractDocumentReference>


E-faktura via Peppol

En majoritet av systemleverantörerna kan idag skicka e-faktura via Peppol. Detta är ofta den enklaste lösningen för er som leverantör, i stället för att använda externa tjänster.

Ni som leverantör kontaktar er systemleverantör av ekonomi- eller fakturasystem för att aktivera möjligheten att skicka e-faktura via Peppol.
Ofta kan er leverantör vara tvungen att aktivera en modul eller ändra inställningar i er uppsättning.

Vi tar automatiskt emot alla fakturor som skickas via Peppol-nätverket och därmed behöver inget godkännas.

E-faktura via fakturaportal

Om er systemleverantör inte kan skicka e-faktura via Peppol kan ni behöva använda en extern fakturaportal. Ni kan fritt välja bland alla fakturaportaler som finns och erbjuds på marknaden.

Det finns många som är kostnadsfria för att skapa och skicka fakturor. Ni väljer själva om ni vill ha en kostnadsfri variant eller om ni vill använda en premiumtjänst med fler funktioner.

Fakturaportalen (Qvalia Web) är en tjänst som tillhandahålls av vår operatör Qvalia. Det finns även andra leverantörer som erbjuder liknande tjänster.
Genom portalen kan ni registrera och skicka elektroniska fakturor. Notera att detta är en gratistjänst som levereras av Qvalia och därmed har begränsad support.

Pappersfakturor

Vi tar inte längre emot pappersfakturor från leverantörer som inte är undantagna enligt lagen om elektroniska fakturor. Om din verksamhet är undantagen från denna lag, tar vi emot pappersfakturor och skannar dem. Pappersfakturor skickas till nedanstående adress:

Region Gotland
Box 1341
621 24 Visby

För att fakturan ska kunna hanteras via skanning ska referensen och beställarens namn finnas på fakturan.

Det är endast myndigheter som har rätt att skicka pappersfakturor.

PDF-fakturor

Vi kan inte ta emot fakturor i PDF-format via e-post.

Kontakta oss

Region Gotlands kundtjänst

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
23 oktober 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt