Sök

Vattenbrist – lättläst

Dricksvattnet på Gotland
räcker just nu,
men det kan bli
vattenbrist.

Vad betyder vattenbrist?

Vattenbrist betyder
att det inte finns tillräckligt
med vatten till det vi behöver.

Det kan handla om vatten till
hus och lägenheter eller
fabriker och bondgårdar.

Vattenbrist betyder inte
att vattnet har tagit slut än.

Men vi måste vara försiktiga
så att vi inte får slut på vatten.

Då kommer bara lite vatten
ur kranen
eller inget alls.

Då kan du behöva koka vattnet
som du ska dricka
eftersom det kan vara smutsigt.

Hur kan jag spara vatten?

Här är några tips
hur du kan hjälpa till
att spara vatten:

  • Duscha när färre duschar,
    som före 6 på morgonen
    eller efter 9 på kvällen.
  • Använd en timer
    och duscha högst
    5 minuter.
  • Diska och tvätta
    med fulla maskiner.
  • Diska inte för hand
    under rinnande vatten.
  • Stäng av kranen
    när du borstar tänderna
    eller tvålar in dig
    i duschen.
  • Samla regnvatten
    för att vattna växter,
  • Ha en kanna i kylen
    så slipper du spola länge
    för kallt vatten.

Kontakta oss

Region Gotland

Vi guidar dig rätt – kontakta regionupplysningen via knappval 9. Tänk på att inte skriva personnummer eller känsliga personuppgifter när du kontaktar oss via e-post.

Öppettider idag:  Stängt

Sidinformation

Senast uppdaterad:
27 augusti 2025

Sidfot

Sidfot logga

Kontakta Region Gotland

Välkommen att kontakta oss via telefon eller e-post.

Öppettider idag:  Stängt