Hemtjänst
Har du svårt att klara de dagliga sysslorna i hemmet?
Då kan du ansöka om hemtjänst.
Vad kan jag få stöd och hjälp med?
Om du har behov av stöd och hjälp för att kunna bo kvar hemma så länge som möjligt kan du ansöka om hemtjänst.
Hemtjänst kan vara stöd med praktiska uppgifter som till exempel att städa, tvätta eller handla och värma mat. Det kan vara personlig omvårdnad som till exempel att duscha, sköta hygien, toalettbesök, klä på dig eller stöd med att förflytta dig.
Om du är i behov av tillsyn och ökad trygghet kan du beviljas ett trygghetslarm dygnet runt eller en trygghetskamera på natten.
Med matdistribution kan du få färdiglagad mat (7 matlådor per vecka) levererad till dörren.
Ansökan om hemtjänst - förenklad ansökan om hemtjänstinsatser
Du som är folkbokförd på Gotland, bor i eget boende och är 75 år eller äldre kan ansöka om hjälp med vissa serviceinsatser utan behovsprövning. Är du sammanboende behöver båda uppfylla kriterierna förutom när det gäller trygghetslarm. Du ska inte ha behov av andra insatser eller omvårdnad. Du gör en ansökan och beslutet skickas hem till dig. Din valda hemtjänstutförare kommer att kontakta dig för planering av serviceinsatser. De insatser som du kan ansöka om är:
- Trygghetslarm
- Tvätt (1 gång varannan vecka i din bostad eller tillhörande tvättstuga) Förutsätter tillgång till tvättmaskin.
- Städ (Var tredje vecka. För ensamstående 2 rum och kök samt hall och badrum och för sammanboende 3 rum och kök samt hall och badrum). Förutsätter tillgång till städutrustning.
- Inköp (1 gång per vecka i närmaste affär)
Mer information om förenklad ansökan
En förenklad ansökan gör du i vår e-tjänst. Där kan du även välja att skriva ut och fylla i en blankett om du hellre vill det.
Ansökan om hemtjänst- behovsprövade insatser
Ansökan om hemtjänst
Om du är under 75 år, inte uppfyller kriterierna för förenklad ansökan eller vill ansöka om andra service- och omsorgsinsatser . Då ansöker du i stället via vår e-tjänst enligt socialtjänstlagen (SoL). I e-tjänsten kan du välja att skriva ut och fylla i en blankett om du hellre vill det.
Du blir därefter kontaktad av en biståndshandläggare som tillsammans med dig utreder ditt behov av stöd och hjälp.
Avgifter för hemtjänst
Avgift för hemtjänst
Hemtjänstavgiften, som bygger på en maxtaxa, är densamma oavsett vilken utförare du väljer. Avgiften betalas till Region Gotland.
Du kan enkelt ta reda på vad din avgift för hemtjänst beräknas bli. Då kan du få en uppfattning om vad kostnaden blir. Beräkningen är preliminär.
För att kunna beräkna avgiften behöver Region Gotland få in en inkomstredovisning. Från att du beviljats måste dina uppgifter inkomma inom 3 veckor. Om inga uppgifter lämnas in fattas beslut om maximal avgift med gällande taxa.
Valfrihet i hemtjänsten
På Gotland har du som beviljats hemtjänst möjlighet att välja utförare av tjänsterna i hemmet. Alla utförare av hemtjänstinsatser är godkända av Region Gotland.
Insatser på natten 22.00-07.00 utförs alltid av Region Gotlands hemtjänst.
Kan jag köpa andra tjänster från hemtjänsten?
Privata utförare har möjlighet att erbjuda tilläggstjänster och de är helt frivilliga för dig som kund. Det kan till exempel vara trädgårdsarbete, snöskottning eller fönsterputsning. Om du köper tilläggstjänster betalar du för dessa direkt till utföraren.
Vad kan jag välja?
Du kan välja en utförare men inte en speciell person. Utföraren ska vara godkänd inom den socken du bor.
Region Gotland ansvarar alltid för vissa insatser, även om du har en annan utförare av hemtjänst. Det innebär att det är Region Gotland som:
- Utför insatser och ansvarar för trygghetslarm nattetid klockan 22.00-07.00
- Distribuerar mat
- Ger hjälp från sjuksköterska, sjukgymnast/fysioterapeut och arbetsterapeut via hemsjukvården
Måste jag välja?
Om du inte kan eller vill välja utförare för dina hemtjänstinsatser tilldelas du en utförare enligt en fastställd turordningslista. Din biståndshandläggare informerar dig om vem som blir aktuell för just dig.
Vem kan hjälpa mig att välja?
Om du har frågor eller funderingar om valfrihet i hemtjänsten kan du kontakta en biståndshandläggare som kan vägleda dig i valsituationen. En företrädare, anhörig eller närstående kan hjälpa dig om du tycker att det är svårt att välja.
Får jag byta utförare om jag inte är nöjd?
Om du inte är nöjd med den utförare du har valt så bör du i första hand tala om det för utföraren så att de har möjlighet att förbättra sig. Om du trots det vill byta utförare kan du göra det genom att kontakta en biståndshandläggare. Du behöver inte berätta varför du vill byta. Det kan ta upp till två veckor att genomföra ett byte.
Vad händer om den utförare jag har ska sluta erbjuda hemtjänst?
Om den utförare av hemtjänst du har, inte längre kommer att bedriva hemtjänst där du bor, får du information om det. Då kommer du att kunna välja en ny utförare. Det gör du genom att kontakta en biståndshandläggare.
Det kan ta upp till två veckor att genomföra ett byte. Den gamla och den nya utföraren har en dialog så att bytet sker på ett bra sätt och att du får de insatser som du är beviljad.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 25 november 2024