Alltid öppet: E-kallelse och meddelande
Nu inför HSF e-kallelse och meddelandefunktion i appen Alltid öppet. Här kan du hålla dig uppdaterad om införandeprojektets arbete.
Införandet är en del i förvaltningens förverkligande av den nationella målbilden 1177 som bland annat innebär:
- 1177 är Sveriges samlingsplats för invånarens hälsa, vård, omsorg och tandvård.
- Digitalt när det går fysiskt när det behövs
- Invånaren är en aktiv medskapare
I väntan på nytt huvudjournalsystem har Hälso- och sjukvårdsnämnden Region Gotland beslutat att under tiden erbjuda invånarna motsvarande nytta digitala tjänster via Alltid öppet. Därefter kan utveckling mot 1177 ske med det nya journalsystemet.
Vad är Alltid öppet?
- Region Stockholm och Region Gotlands egen tjänst för digitala vårdkontakter
- Patient och vård kan mötas på tid och plats som passar
- För patienter i alla åldrar och vårdnadshavare
- Säker inloggning
- Utvecklad utifrån vårdens behov
Nuläge Alltid Öppet – användning på Gotland idag
- Visa bokade tider
- Bokning av vaccinationer
- Notifiering och sms-avisering om kommande besök på anslutna mottagningar
- Videomöten (1:1) med patient på vårdens initiativ
- Videomöten Flerpart (till exempel med två vårdnadshavare)
Om projektet
Syfte med projektet är att genomföra ett införande av e-kallelse och meddelandefunktion i HSF via appen Alltid Öppet och därmed utöka utbudet av digitala e-tjänster till invånarna samt effektivisera användningen av vårdens resurser genom utökandet av digitala tjänster.
Införandeplan
Införandet kommer att ske stegvis under året som en del av ett projekt på mottagningarna vid Visby lasarett och psykiatrin, samt på vårdcentralerna i egenregi. Endoskopimottagningen är först ut och har redan infört e-kallelser. Övriga mottagningar har antingen redan påbörjat, eller kommer att påbörja arbetet senare i höst.
Prenumeration
Håll dig uppdaterad om projektet. För att få veta när innehållet uppdateras går det att prenumerara på sidan. Längst ner på sidan kan du starta en prenumeration.
Utbildningstillfällen
För att besvara vanliga frågor och ge praktiskt stöd till verksamheterna erbjuds utbildningstillfällen och handledning under hösten.
För tid och plats se intranätet:
Styrdokument
Informationsmaterial
Aktuellt
Frågor och svar
Under projektperioden kommer du att finna svar på vanliga frågor om projektet här. Om det är något du du saknar svar på kan du mejla till projektledare Lina Jacobsson. Kontaktuppgift finns här nedan.
Kontaktpersoner i projektet
Vid frågor om själva projektet
Kontakta projektledare Lina Jacobsson: lina.jacobsson@gotland.se
Vid frågor om införandet i verksamheterna
Kontakta verksamhetsutvecklare i respektive verksamhetsområde:
Visby lasarett: Linda Eklund, linda.eklund@gotland.se
Primärvården: Veronica Östling, veronica.ostling@gotland.se
Psykiatrin: Emma Gjörloff, emma.gjorloff@gotland.se
Prenumerera på sidan
Fyll i din e-postadress för att prenumerera på uppdateringar av information på den här sidan.
Kontakta Region Gotland
Region Gotlands kundtjänst
Vi svarar på frågor om vår service och verksamheter, hör av dig till oss på telefon eller e-post.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 14 oktober 2024